onsdag 2 september 2009

Phoenix Bird Oolong

Det finns ett antal trevliga Fenghuang Dancong "där ute", och av de jag kommit över är denna kvalitet med en väl västerländsk titel min personliga favorit. Förmodligen för att den dundrar på med en av mina i särklass mest älskade smaker och dofter... HUMLE!

Utöver färsk fläderblom, citronmeliss och söta citrusfrukter hittar jag en smakupplevelse som för mina tankar till Amarillo, Cascade och Nelson! Det vill säga teernas IPA. Tacksam att doseras kannan halvfull, höga temperaturer och många, många njutfulla bryggningar. Would you like to know more?

2 kommentarer:

  1. Har inte provat Johan och Nyströms dancong, men In the Mood for Tea's Mi lan xiang (be om den nyskördade), är fantastisk för sitt pris. Intensivt fruktig och värmande. Jonas i butiken har anor från regionen där fenixte produceras, så det kan knappast slå fel.

    SvaraRadera
  2. Tackar för tipset! Får plocka upp den hos Jonas nästa gång man är där (vilket förhoppningsvis och troligen blir snart).

    SvaraRadera