fredag 3 april 2009

Vilken veteöl?

Veteöl... För mig handlar det om karaktär och krispig syra, en veteöl bör ha en frisk syra för att ta fram och balansera smakerna i maten, bäst passar veteölen till lite kryddig och salt mat såsom tacos, hemburgare och wok. Samtidigt bör den ha tillräkligt mycket karaktär för att stå fritt från maten, ge en upplevelse i sig. Jag njuter som mest när just denna karaktär är dominant av banansmak!! - detta är reslutatet av jäsningen som alltså inte är underjäst utan överjäst. Lista några exempel på veteöl för att klargöra vad jag menar:

Hoegaarden Witbier har en bra och krispig syra, är svalkande och stärker en måltid (kanske lite musslor med aioli på Glenn Millers?), men saknar karaktären och säger därmed inte så mycket i sig själv. Att Hoegaarden helst serveras iskall är kopplat till detta, då kylan stärker friskheten men inte släpper fram en eventuell karaktär. Would you like to know more?

Weihenstephaner Weissbier har en otroligt bra karaktär av banan, och är inget annat än älskvärd, men saknar tyvärr syran som skulle gjort den till en underbar måltidsdryck. Jag låter gärna en öl av denna typ stå utanför kylskåpen en halvtimme innan jag dricker den, då kommer banansmaken fram tydligare. Would you like to know more?

Left Hand Haystack Wheat har varken den frika syran eller banankaraktären, men är len och har mysiga toner av gröna äpplen. Kanske passar bättre som en lyxig törstsläckare en riktigt varm sommardag (den kommer väl snart) än till mat. Denna öl finns för övrigt i systemets tillfälliga sortiment sedan 1 april. Would you like to know more?

Flying Dog's In-Heat Wheat Hefe Weizen Ale, är för mig den ideala typen av veteöl, den har massor av banan (temperera den gärna för att få fram detta), som blir extra tydligt till lite starkare mat (rekommenderar chili con carne), och en mycket frisk och i sig karaktärsfull syra. Helt underbar, men tyvärr kan man bara ta in den genom privatimport, och den kostar massor. Would you like to know more?


1 kommentar:

  1. Grym crashcourse! Nu får vi se om jag lyckas välja rätt öler till ikväll ;) //Crille

    SvaraRadera