söndag 11 april 2010

Always finish what you start my dear...



















I väntan på det nya årets skördar står skåpen tomma. Men till undsättning denna pseudovårdag kom en burk svart te med bergamotdoftande innehåll. Jag blandade den själv till mitt Afternoon Tea, någongång när snön låg tungt. Att blanda te själv kan vara dötrist och långtråkigt och alldeles.. alldeles underbart!

Mitt tips är... keep it simple! Fundera på vad du gillar och komponera ihop en enkel blandning som representerar just det. Till exempel: vill man ha en en kraftig bas i sin blandning kan en Assam vara till hjälp, men här rekommenderar jag istället att man försöker hitta ett grundte som helt enkelt fyller samma funktion i sig själv. Haka inte heller upp dig på procenttalen, teer av olika kvalitet ger olik genomslagskraft.

När jag gjorde min blandning använde jag till slut bara två sorter. Jag gillar kinesiska svarta teer, så båda blev från just Kina. Och eftersom mitt Afternoon Tea i övrigt var ekologiskt valde jag också ekologiska varianter (det blev mer poetiskt på det viset). En kraftigare Yunnan som bas och en lika kraftig Earl Grey att balansera upp med. Det var viktigt för mig att bergamotten inte dominerade blandningen, och med dessa kvaliteter räckte det gott och väl med en mindre andel Earl Grey. Så enkelt, så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar