lördag 13 juni 2009

Lovers of Young Sheng

Jag bröt loss en till bit av min Grand Blue Label 2004 (Menghai), och kom till beslutet att denna shengpu ska bli ett redskap att utveckla min förståelse för lagring av puerh. Hobbes, som skriver den älskvärda bloggen The Half-Dipper, pratar om LOYS - Lovers of Young Sheng, och med denna shengpu börjar jag förstå att jag är just en sådan.

En lätt underdosering (6 gram per 150mL kärlvolym) ger en aromatiskt subtil dryck med toner av nyklippt gräs, örter och blommor. Munkänslan är förvisso kall och den saknar kropp, men den är harmonisk och bjuder på en mjuk sötma som håller sig genom många bryggningar.

Dock vid överdosering (10 gram) är kylan och syrligheten ett slag i ansiktet, men det är delvis med den egenskapen jag hoppas på en intressant utveckling genom åren, shengpun är just nu i sin livslängds vintertid, och det återstår att se vad som händer sen. När kommer våren och värmen? Vad kommer att blomma ut? Would you like to know more?

1 kommentar:

  1. I think the climate of Sverige is too dry, It may not develop same degreed as in Asia.

    SvaraRadera